Slavic Unleavened Bread .Chlebek Podpłomyk. Przaśny Placek… .

  • Mark J. Wagner's photo.
    Slavic Unleavened Bread .Chlebek Podpłomyk. Przaśny Placek… .

    (pancake, cake, wafer, cake on a hot plate, tortilla, ciapati, maca, pita)

    Breakfast, Lunch, Dinner, Snack.

    Delicious meal, easy to prepare, healthy, nutritious, aesthetically appealing. There are only few basic ingredients neccesary to prapare Podpłomyk: flour, salt, hot water, oil (meal is ready in 25-30 minutes). Podpłomyk can be thick or thin, depends on your taste.

    Ingredients.
    Flour: wholemeal flour, rye flour, wheat flour, whole wheat flour or flour from acorns (without gluten). Salt, hot water, oil.

    Additional ingredients.
    Veggies, fruits, salad, olive oil, olives, tomatoes, red onion, garlic, cheese, white cheese, salsa, fried potatoes, mushrooms, zuchini, honey, jelly.

    Milk, sour cream, yougurt, honey, butter.

    Herbs: mint, pepper, sweet paprika, basil, pepper, paprika, mint, lovage, thyme, oregano, basil, sorrel, lime, chives.

    Meat: ham, fish, fried fish, chicken breast or any kind of preferable meat.

    Flour mix carefully with salt, teaspoon of oil, hot water until all ingredients mix completely (thick constistency). Add water in small portions. Put aside, cover with cloth for about 15 minutes. Next step is to make round cakes (more or less thick).

    Fry cakes on a dry (without oil), hot pan. Cakes will turn slightly darker, and are ready when bubbles appear on a surface along with darker spots.

    Add yellow cheese or serve with an olive oil, honey, jelly, preferable meats (fried, cooked etc).

    Podpłomyki breadcakes, are delicious while served hot or cold. Ideal meal for picnic or travel, tasty sandwich, as well as a main course.

    Oven.
    Put in an oven special paper, set temparature for 180 degrees. Bake for about 15 minutes (until dough change color). You can also use toppings: cheese, tomatoes, paprika, chicken breast or ham, herbs, ketchup.
    Serve with dip, salads, soup.

    The more simple meal is, the more healthy and nutritious remains.

  • Mark J. Wagner Chlebek Podpłomyk. Przaśny Placek.
    (unleavened bread, pancake, cake, wafer, cake on a hot plate, tortilla, ciapati, maca, pita, flatened bread)

    Śniadanie, Lunch, Obiad, Zakąska, Kolacja.

    Bardzo smaczny placek, zdrowy. Do przyrządzenia potrzebne są podstawowe składniki, takie jak mąka, sól, gorąca woda oraz olej ( ok. 25-30 minut). Podpłomyki można przygotować grube lub cienkie, w zależności od gustu i potrzeb. Placki mogą służyć jako danie główne, przekąska na piknik, kanapki, idealne do podroży.

    Mąka
    Mąka razowa, żytnia, pszenna, mąki pełnoziarniste lub mąka z żołędzi (bez glutenu).

    Dodatki
    Sałata, pomidory, czerwona cebulka, ser, biały ser, feta, starty ser, salsa, miód, podsmażone ziemniaczki, oliwki, jajka (jajecznica, jajka na twardo lub pokrojone), szynka, grzyby, rzodkiewka, zuchini, ogórki. Olej z oliwek, miód, drzem, konfitury, jogurt, mleko, zsiadłe mleko, śmietana, solone masełko wiejskie.

    Mięso
    Ryba, ryba smażona, każde mięso wg. gustu.

    Zioła i przyprawy:
    Sól, pieprz, słodka papryka, mięta, lubczyk, tymianek, oregano, bazylia, szczaw, lipa, szczypiorek.

    Składniki:
    mąka pszenna, żytnia lub pszenna pełnoziarnista (mąka pełnoziarnista jest najzdrowsza),
    gorąca woda (kilka minut po ugotowaniu) lub zsiadłe mleko,
    łyżka oliwy lub olej roślinny, rzepakowy,
    szczypta soli naturalnej, gorąca patelnia (bez tłuszczu).

    Można dodać do ciasta odrobinę otręb pszennych lub żytnich (oczyszczają przewód pokarmowy, istotny element każdej diety).

    Przygotowanie:
    Mieszamy drewnianą łyżką przesianą mąkę, sól, gorącą wodę oraz olej. Wodę dolewamy stopniowo, w małych ilościach, aż uzyskamy jednolitą gęstą masę (każda mąka ma inne właściwości).

    ugniatamy ciasto, aż uzyskamy elastyczną masę, która odchodzi od rąk (ciasto powinno być gęste), którą można wałkować, nie powinna przywierać do blatu. Ciasto przykrywamy czystą ściereczką i odstawiamy do leżakowania przez ok. 15 minut. Następnie dzielimy, rozwałkowujemy na placek, cienki lub grubszy.

    Podpłomyk pieczemy na suchej (teflonowej) patelni, z obu stron, aż pojawią się brązowe plamy.
    Pieczemy bez pospiechu, tak ażeby ciasto w środku było upieczone. Podpłomyki powinny być chrupiące (później stają się miękkie), podawać ciepłe lub na zimno. Zawsze smakują.
    Gotowe podpłomyki można posypać startym żółtym serem, spożywać z sałatą, moczyć w miodzie lub w oleju z oliwek, można także dodawać pocięte na kawałki lub paseczki do zup.

    Piekarnik:
    Płaską blachę należy wyłożyć papierem do pieczenia. Ciasto nakładać łyżką tak aby placki się nie posklejały. Piekarnik nastawić na temperaturę 180 stopni (na Podpłomyk można dodać dowolne składniki). Piec około 15 min.

    Im danie prostsze w przyrządzeniu tym zdrowsze.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s